baner ps 748x100

Odwiedza nas 155 gości oraz 0 użytkowników.

Ja, mój autyzm i świat. Jak rozmawiać z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z ASD o nich samych? Jak wspierać rozwój ich tożsamości? 4-5 listopada 2017, Warszawa. Fundacja SYNAPSIS zaprasza na coroczną konferencję naukową. Zapisy wkrótce.

Tata małego Jasia mówi „Jasiu, pokaż jaki jesteś duży?”. Babcia Janka mówi: „on jest taki chorowity”. Mama Jana mówi swojej koleżance „Jan jest bardzo uzdolniony matematycznie”. Każda z tych osób, w mniej lub bardziej świadomy sposób wpływa na to, jak sam siebie spostrzega Jan. Wszystkie informacje, komentarze, które dostajemy na swój temat w różnych sytuacjach, zdobywane doświadczenia budują naszą tożsamość – wiedzę o sobie samym.

Każdy z nas zapytany „jaki jesteś?” myśli o tym jak wygląda (wysoki, chudy, blondyn itd.), jakie ma cechy charakteru (miły, uczynny, towarzyski, gadatliwy, niezręczny itd.), przekonania i preferencje (zapalony kibic piłkarski przekonany, że najlepszym klubem na świecie jest FC Barcelona, a jeśli już jeść jakieś lody to wyłącznie truskawkowe), mocne i słabe strony (świetny w geografii, ale słaby w matematyce).

Tożsamość kształtuje się bardzo wcześnie, już w pierwszym roku życia. I z każdym rokiem dokładamy do niej nowe cegiełki informacji i doświadczenia. Dotyczy to zarówno osób neurotypowych, jak i tych z ASD.

Rodzice, nauczyciele, terapeuci często nie mają świadomości, jak to co robią wpływa na wiedzę o sobie dzieci, młodzieży czy dorosłych osób z ASD. Na dodatek ze względu na trudności w komunikowaniu się, dosłowne rozumienie języka rozmowy na ten temat nie są proste.

A już bardzo trudnym tematem staje się rozmowa o autyzmie. „Czy w ogóle powinniśmy mu/jej o tym mówić?” „Powiedzieliśmy, że ma trudności w nauce, inaczej się uczy. To chyba wystarczy”. „Może dobrze byłoby o tym rozmawiać, ale jak mam to zrobić, gdy sam nie rozmawiam ze znajomymi o tym, że moje dziecko ma ASD”. To prawdziwe wypowiedzi. No właśnie, jak to zrobić i kiedy jest ten najlepszy moment?

Tegoroczna konferencja jest okazją do zadania tych pytań i uzyskania odpowiedzi. Nie ma w tej chwili na świecie lepszych ekspertów w tej dziedzinie niż Peter Vermeulen i Catherine Faherty. Z dumą możemy Państwa poinformować, że przyjęli zaproszenie na naszą tegoroczną konferencję. Oboje są praktykami i obiecali, że podzielą się z Państwem swoją wiedzą i doświadczeniem.

Ten temat jest ważny dla każdego z nas, bez względu na to czy jest rodzicem, terapeutą, psychologiem, pedagogiem, rehabilitantem, czy lekarzem.

Zapraszamy wszystkich serdecznie. Do zobaczenia 4 i 5 listopada w Warszawie!


Catherine Faherty

Na długo przed tym zanim media i opinia publiczna usłyszały o autyzmie, Catherine Faherty pomagała dzieciom i dorosłym z ASD oraz ich rodzinom wieść szczęśliwe życie. W 1985 stworzyła pierwszy model klasy dla uczniów z ASD w Karolinie Północnej (USA). Opracowała wiele strategii edukacyjnych, które zostały przyjęte jako obowiązujące w programach nauczania dla osób z ASD na całym świecie i zostały wprowadzone w międzynarodowym programie TEACCH. Od 1990 do 2012 była specjalistką ds. autyzmu w programie TEACCH na Uniwersytecie Karoliny Północnej, gdzie pracowała z dziećmi, dorosłymi z ASD, ich rodzinami, a także nauczycielami i tworzyła programy szkoleniowe dla nauczycieli i opiekunów.

Catherine napisała trzy przełomowe książki o autyzmie, które zostały przetłumaczone na 10 języków, a jedna z nich otrzymała w 2009 nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Autyzmu. Niedawno jedna z jej książek stała się podstawą do opracowania poradnika dla rodzeństwa osób z autyzmem. Catherine jest jedną z niewielu osób, które współpracują z Carol Gray przy prowadzeniu warsztatów z “Historyjek Społecznych”. Nadal pracuje jako konsultantka w programie TEACCH.

Jest znana jako wybitna trenerka, prowadzi warsztaty dla nauczycieli, terapeutów i rodziców na całym świecie i jest rzeczniczką problemów dorosłych osób z ASD.

Jej wystąpienia i prezentacje są znane z praktycznego podejścia wynikającego z głębokiego rozumienia problematyki edukacji osób z ASD i metod komunikacji. Jeszcze w latach 90. zapoczątkowała Greek Autism Project, w ramach którego zbierała fundusze na przetłumaczenie pierwszych książek a autyzmie na grecki. Do dzisiaj wszystkie dochody z tłumaczenia swoich książek na grecki przekazuje organizacjom zajmującym się dziećmi i dorosłymi z ASD w Grecji.


dr Peter Vermeulen

Absolwent psychologii i pedagogiki na Uniwersytecie w Leuven. W 2002 obronił doktorat z psychologii i nauk pedagogicznych na Uniwersytecie w Lejdzie (Holandia).

Od 1987 do 1998 pracował we Flamandzkim Stowarzyszeniu Autyzmu (Flemish Autism Association) jako opiekun domowy dla rodzin z autystycznym dzieckiem, później jako dyrektor centrum opieki domowej oraz trener i wykładowca.

Od 1998 był konsultantem, trenerem i wykładowcą w Centrum Autyzmu (Autisme Centraal). Jest redaktorem naczelnym “Autisme Centraal”, dwumiesięcznika wydawanego przez Centrum Autyzmu. Szef rady redakcji belgijsko-holenderskiego “Journal of Special Education, Child Psychiatry and Clinical Psychology”.

Opublikował ponad 15 książek i wiele artykułów na temat autyzmu. M. in. "This is the title: on autistic thinking” (2001), “I am Special: handbook for psycho-education” (2000, wydanie poprawione 2013), and “Autism as context blindness” (2012), książkę, za którą otrzymał wiele nagród w USA.

Pracował z osobami z ASD i ich rodzinami przez ponad 25 lat. Obecnie dyrektor Autisme Centraal, centrum szkoleniowego i edukacyjnego, które zajmuje się zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jest uznanym na całym świecie wykładowcą/trenerem, prowadził warsztaty i szkolenia w całej Europie. Napisał o autyzmie ponad 15 książek i wiele artykułów.