pantwo pawlusowie

Odwiedza nas 150 gości oraz 0 użytkowników.

1. Porównaj osiągnięcia rozwojowe Twojego dziecka z listą umiejętności rozwojowych odpowiadająca jego wiekowi.

Umiejętności dziecka:

Pamiętaj! Każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Niektóre z wymienionych w listach umiejętności dzieci powinny opanować wcześniej, inne nieco później.

Jeśli odpowiesz negatywnie na przynajmniej 2-3 pytania z kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi Twojego dziecka lub przynajmniej na jedno pytanie z listy dotyczącej młodszego dziecka, poszukaj specjalisty (psychologa, pedagoga) w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Jeśli odpowiesz negatywnie na 4-5 pytań z kategorii wiekowej odpowiadającej wiekowi Twojego dziecka lub przynajmniej na jedno pytanie z listy dotyczącej młodszego dziecka, koniecznie skontaktuj się ze specjalistą. Pierwszym krokiem może być najbliższa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna. Możesz także skorzystać z listy placówek zajmujących się diagnozowaniem zaburzeń spektrum autyzmu. Znajdziesz je TUTAJ

Pamiętaj, jeśli Twoje dziecko nie posiada jeszcze wszystkich umiejętności rozwojowych w stosunku do swojego wieku, to nie musi to wynikać z autyzmu! Ale wizyta u specjalisty jest konieczna.

2. Co można robić czekając na spotkanie ze specjalistą?

W czasie oczekiwania na spotkanie ze specjalistą prowadź obserwacje swojego dziecka, nagrywaj je w sytuacjach niepokojących Cię, ale też w tych gdy pokazuje swoje mocne strony. Nagrywaj je w relacji z drugą osobą (na nagraniu powinno być dziecko i bawiąca się z nim osoba; trzecia osoba nagrywa sytuację). Prowadź notatki opisujące moment pojawienia się i okoliczności zarówno nowych umiejętności zdobywanych przez Twoje dziecko, jak i niepokojących Cię zachowań. Przypomnij sobie także dotychczasowe etapy rozwoju swojego dziecka. Spróbuj pomyśleć i zapisz sobie kiedy Twoje dziecko osiągnęło najważniejsze Twoim zdaniem umiejętności w zakresie rozwoju ruchowego (m.in. siadanie, wstawanie, raczkowanie, chodzenie), porozumiewania się (m.in. wokalizacje, gaworzenie naprzemienne, pierwsze słowa, wyrazy dźwiękonaśladowcze, pierwsze zdania, ale także posługiwanie się mową gestów – „pa pa", „kosi kosi", „maniam mniam" oraz wskazywanie palcem), społecznego (m.in. odpowiadanie uśmiechem na uśmiech, nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego, inicjowanie wspólnej aktywności z drugą osobą, naśladowanie drugiej osoby), zabawy (budowanie z klocków, układanie układanek, wspólne zabawy w „a ku ku", wspólne zabawy z piłką, udawanie, że karmi lalę, przewozi cegły na budowie itp, zabawy w kółeczku).

Pamiętaj, im wcześniej zareagujesz, tym większa szansa na wyrównanie problemów rozwojowych Twojego dziecka. Wczesna diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu daje szansę Twojemu dziecku na samodzielne życie w przyszłości!