pantwo pawlusowie

Odwiedza nas 164 gości oraz 0 użytkowników.

Święta z autyzmem | Co i jak mówić?

To bardzo trudne pytanie. Osoby z ASD mają bardzo różne umiejętności komunikowania się. Niektóre z nich mówią bardzo dobrze, inne wcale. Bez względu jednak na to, w jakiej formie komunikuje się dziecko z ASD, mówcie mu o tym, jak będą wyglądały Święta i czego może się spodziewać. Pamiętajcie, żeby „nie zalewać” informacjami. Mają być proste i konkretne. Możecie przygotować na tą okazję adekwatne historyjki społeczne. Jeśli wcześniej wprowadziliście odpowiednie słowa do języka dziecka (np. „choinka”, „bombka”, „Wigilia”, „Pasterka”, „kolęda” itd.) to świetnie. Jeśli nie, to wykorzystajcie jeszcze na to czas do Świąt. Jest to szczególnie ważne dla tych osób z ASD, które słabo mówią, posługują się alternatywnymi i wspomagającymi metodami komunikacji, źle reagują na zmiany rutyny, mają duże zaburzenia sensoryczne.

Rady dla rodziców

Pamiętaj, aby sprawdzić, czy w słowniku dziecka są odpowiednie słowa związane ze Świętami i czy dziecko je rozumie. Możesz do tego wykorzystać piktogramy, książeczki, zdjęcia, także te dostępne w Internecie. A może te z poprzednich Świąt w waszej rodzinie. Jeśli to możliwe, przygotuj dziecko do witania gości (co powiedzieć i jak się zachować kolejno krok po kroku, gdy ktoś do nas przychodzi lub gdy my idziemy do kogoś). Jeśli trzeba rozpisz to w punktach lub przedstaw w formie zdjęć albo obrazków i przećwicz z dzieckiem. Oczywiście jeśli Wasza pociecha będzie tego potrzebowała, to może mieć taką „ściągawkę” przy sobie w chwili witania się. Na pewno będzie dumne z tego, że mu się udało, a Ty razem z nim! Z dziećmi mówiącymi możesz poćwiczyć prowadzenie konwersacji (np. o co mogą zapytać swojego kuzyna). Czasami warto jest też wypisać zasady o czym mówimy, a o czym nie. To Ty znasz najlepiej swoje dziecko i na pewno wiesz, czy są tematy, słowa, których lepiej unikać w rozmowie z innymi, zarówno ze względu na nich, jak i na twoje dziecko. Uprzedź osoby, z którymi spędzasz Święta, jak komunikuje się Twoje dziecko i jak mają do niego mówić (np. krótkie i proste zdania, pozostawienie czasu na zareagowanie itd.). Jeśli będą wiedzieli jak mają mówić i reagować, na pewno będzie Wam wszystkim łatwiej.

Rady dla rodziny i znajomych

Pamiętajcie, żeby wcześniej zapytać rodziców, jak aktualnie porozumiewa się ich dziecko z ASD. Jeśli korzysta z piktogramów lub gestów, to poproście o kilka przykładowych. Wtedy łatwiej będzie Wam rozmawiać (np. możecie wykorzystać gest „jeszcze” pytając niemówiące dziecko, czy ma ochotę na dokładkę, czy kontynuację zabawy, albo pytając dziecko na co ma ochotę możecie mu pokazać zdjęcia lub obrazki z których na co dzień korzysta, a które np. przedstawiają możliwe do wyboru potrawy, czy aktywności). Pamiętajcie, że często nawet najwyżej funkcjonujące osoby z ASD, także te mówiące, nie będą miały takich umiejętności prowadzenia rozmowy (i jej rozumienia), jak ich typowo rozwijający się rówieśnicy. Dlatego starajcie się „nie zalewać mową”, ograniczcie zżarty, metafory, podteksty. Mówcie krótkimi zdaniami, o konkretnych rzeczach. I koniecznie dajcie czas na zareagowanie. Niektóre osoby z ASD potrzebują więcej czasu na przetwarzanie informacji słownych. To, że nie odpowiadają od razu nie oznacza, że Was nie słuchają, czy są niegrzeczne. I nie mówcie wszyscy na raz! Osoby z ASD często mają trudności z wyłapywaniem głosu spośród innych głosów i dźwięków. W takiej sytuacji nie zawsze rozumieją, że mówicie właśnie do nich. To także może im utrudniać prowadzenie rozmowy.

Zobacz także:
Święta z autyzmem | Wstęp
Wszystko się zmienia | 1 z 6
Pomysły na prezenty | 2 z 6
Co to za ludzie? | 3 z 6
Święta wyzwaniem dla zmysłów | 4 z 6