Odwiedza nas 755 gości oraz 0 użytkowników.

Model wprowadzania AAC w pracy z dziećmi z autyzmem z poważnymi problemami w porozumiewaniu się

Większość dzieci ze spektrum autyzmu doświadcza trudności w komunikowaniu się, nie potrafi zainicjować i podtrzymać rozmowy, ma trudność ze zrozumieniem potrzeby wymiany, czy też duże problemy z rozumieniem komunikatów kierowanych do nich. W tej grupie znajduje się duża grupa dzieci, która nabywa mowę późno, w ograniczonym zakresie lub w ogóle nie mówi. Dzieci te wymagają dodatkowej opieki i interwencji w postaci wspomagających sposobów porozumiewania się – AAC. Charakter i zakres wsparcia będzie zależał zarówno od poziomu trudności dziecka, jak i od specyfiki funkcjonowania placówki, w której objęte jest pomocą.

Czytaj więcej: Model wprowadzania AAC w pracy z dziećmi z autyzmem

Październik Międzynarodowym Miesiącem AAC, czyli alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się

Z inicjatywy International Society for Alternative and Augmentative Communication (ISAAC) od 2007 roku październik jest Międzynarodowym Miesiącem AAC i jest celebrowany na całym Świecie. Celem miesiąca jest szerzenie świadomości istnienia wielu różnych sposobów w jakie porozumiewają się ludzie używając pomocy komunikacyjnych. W październiku wszyscy zaproszeni są do organizowania spotkań upowszechniających wiedzę o AAC, konferencji i warsztatów, integracyjnych imprez dla użytkowników AAC i ich rodzin, dzielenia się wiedzą, doświadczeniami, nagraniami, itp.

Czytaj więcej: Międzynarodowy Miesiąc ACC

Dziesięć rzeczy, które chciałbym, by mój nauczyciel i logopeda wiedzieli o AAC, Patricia L. Mervine

Chciałbym, żeby...

1. ... cały zespół był przeszkolony w programowaniu i używaniu mojego systemu AAC. Mój „głos" nie powinien być mi zabrany tylko dlatego, że dorosły jest nieobecny bądź zajęty. A, i bardzo przydałby się dobry system zapasowy na wypadek, gdy mój zawiedzie.

2. ... moje urządzenie AAC było zawsze naładowane i przez cały czas ustawione do mojego użytku. Inne dzieciaki mogą mówić przez cały dzień - na przerwie, podczas śniadania, w autobusie, w sali gimnastycznej - więc nie zabieraj mi głosu, gdy jestem w klasie!

Czytaj więcej: Dekalog o AAC dla nauczycieli i logopedów

"Dawać każdemu czas na różne czasem żarty"

Wywiad z Łukaszem Maciejewskim
zabawnym człowiekiem, który każdemu ważne zadania żartem zatruje

Łukasz Maciejewski
Dorota Maciejewska
Angelika Łasocha

Mama: Jak zacząłeś używać Ułatwionej Komunikacji? Jak się tego nauczyłeś?

Łukasz: To było już dawno. Miałem chyba 6lat. Wcześniej jeździliśmy do Krakowa na zajęcia z psychologiem czytałem tam całe słowa pod obrazkami. Tak poznałem litery. Tablicę UK [tablica literowa] dostaliśmy od pani Uli w poradni dla dzieci autystycznych. Gdy ją dostałem nabralem nabrałem nadziei na rozmowę z ludźmi. Rękę podtrzymywała mi ciocia, mama i pani nauczycielka.

M: W jaki sposób działa Ułatwiona Komunikacja?

Ł: Trochę trudno to wytłumaczyć. Gdy piszę denerwuję się a osoba wspierająca mnie uspokaja. Czuję się pewniej i lepiej celuję w klawisze. Gdy piszę z kimś lepiej mi się myśli. Takie komunikowanie się nie wymaga tylu emocji.

Czytaj więcej: Wywiad z Łukaszem Maciejewskim

"Rozmowa o komunikacji"

Wywiad z Dominikiem Wroniszewskim

Maria Wroniszewska
Angelika Łasocha

Mama: Dominiku, czy słyszałeś, że październik jest miesiącem poświęconym alternatywnej komunikacji?

Dominik: Tak sam chce napisać co o tym mysle.

M: A wiesz, co znaczy alternatywna komunikacja?

D: Tak, dam rade ale nie mogę nic powiedziec. Mam klopot z pisaniem i mysleniem w tym samym czasie.

Czytaj więcej: Wywiad z Dominikiem Wroniszewskim