Oferta usług

Diagnoza

Konsultacje

Terapia

Badania testowe

Małe dziecko przegląda kolorową książeczkę. Siedząca obok kobieta otacza je ramieniem.

Diagnoza

Ze względu na bardzo różny sposób manifestowania się objawów, diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu jest procesem złożonym, składającym się z kilku etapów i wymagającym współpracy zespołu specjalistów.

Biorąc pod uwagę specyfikę problemów pojawiających się w zależności od wieku, nieco inaczej prowadzone jest postępowanie diagnostyczne w przypadku bardzo małych dzieci (do 18. miesiąca życia), tych nieco starszych – w wieku przedszkolnym i szkolnym, a jeszcze inaczej wygląda ono w przypadku młodzieży czy osób dorosłych.

Zespół diagnostyczny Fundacji SYNAPSIS składa się z bardzo doświadczonych specjalistów w diagnozowaniu ASD, a diagnoza prowadzona jest w oparciu o najwyższe standardy zbierania wywiadu na temat dotychczasowego rozwoju, prowadzenia obserwacji i stawiania rozpoznania.

Więcej informacji

Diagnoza małych dzieci w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) – cena 2400 zł

Zapisy do kolejki oczekujących przyjmujemy telefonicznie pod numerem telefonu (22) 825 87 30.

Celem postępowania diagnostycznego jest potwierdzenie bądź wykluczenie u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu (autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe).

Jeśli w trakcie procesu diagnostycznego zaobserwowane zostaną objawy wskazujące na inne lub dodatkowe problemy zdrowotne/rozwojowe/psychiczne, wówczas rodzice otrzymują taką informację wraz ze wskazówkami, jakie jest zalecane dalsze postępowanie i gdzie mogą szukać pomocy.

Aby możliwe było postawienie rzetelnej diagnozy, proces diagnostyczny jest wieloetapowy, prowadzony przez zespół doświadczonych specjalistów i obejmuje:

• wypełnienie przez rodziców ankiety dotyczącej stanu zdrowia dziecka i odesłanie jej drogą elektroniczną
• rozmowę diagnosty (psycholog lub pedagog specjalny) z rodzicami (telefoniczną lub online) celem zebrania informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka, obserwowanych przez rodziców trudnościach i mocnych stronach dziecka, problemach zdrowotnych
• obserwację dziecka przeprowadzaną przez dwóch diagnostów (zazwyczaj psycholog i pedagog specjalny) z wykorzystaniem protokołu ADOS-2*.
• telefoniczne omówienie z rodzicami przebiegu pierwszej obserwacji w oparciu o protokół ADOS-2 bądź inny zastosowany zestaw prób
• spotkanie diagnostyczne z udziałem diagnosty i lekarza psychiatry, na które składa się:

o obserwacja dziecka w kontakcie z rodzicami
o krótka, ponowna obserwacja dziecka w relacji ze specjalistą
o ciąg dalszy obserwacji prowadzonej przez specjalistę oraz badanie lekarskie wraz z przekazaniem diagnozy rodzicom

• telefoniczną rozmowę z rodzicami podsumowującą cały proces diagnostyczny i jego wyniki

Informacje dodatkowe:

• Pisemna zgoda wszystkich opiekunów prawnych dziecka jest wymagana do przeprowadzenia badań w naszym ośrodku.

• Na pierwsze spotkanie stacjonarne prosimy o dostarczenie dokumentacji medycznej dziecka w formie kopii (aktualne wyniki badań, które dziecko miało wykonywane, w szczególności: wyniki EEG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania słuchu i wypisów ze szpitala (jeśli dziecko było hospitalizowane) oraz dostarczenie dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (aktualna opinia z placówki do której uczęszcza dziecko (żłobek, przedszkole, szkoła), opinii z innych miejsc, do których uczęszcza na zajęcia, opinii psychologicznych).

• Poszczególne badania i obserwacje omawiane są na spotkaniu Zespołu diagnostycznego celem szczegółowej analizy zebranego materiału, co pozwala na rzetelną i wszechstronną diagnozę problemów dziecka. Może zaistnieć konieczność dodatkowego, krótkiego spotkania Zespołu w trakcie spotkania diagnostycznego;

• Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem oraz opinię z opisem funkcjonowania dziecka w trakcie diagnozy i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz ze wstępnymi wskazówkami dotyczącymi pracy z dzieckiem. Czas oczekiwania na zaświadczenie lekarskie oraz opinię wynosi około 4 tygodnie od spotkania z lekarzem psychiatrą.

Łączny czas procesu diagnostycznego dla rodziców wynosi od 6 do 8 godzin, zależnie od czasu poświęconego przez rodziców na wypełnienie ankiety i czasu trwania spotkań. Łączny czas pracy zespołu diagnostycznego wynosi od 13 do 18 godzin.

* Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2 jest spełnienie przez dziecko kryteriów udziału w badaniu (dziecko musi mieć ukończone min. 12 miesięcy, jest w stanie swobodnie chodzić, a jego umiejętność widzenia i słyszenia pozwala na przeprowadzenie z nim prób zgodnie z protokołem badania) oraz wyrażenie przez rodziców zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usuwane ze zbioru danych o dziecku w Fundacji po zakończeniu procesu diagnostycznego lub wcześniej, jeśli rodzice zrezygnują z kontynuowania postępowania diagnostycznego na wcześniejszym etapie. Jeśli przeprowadzenie obserwacji zgodnie z protokołem ADOS-2 byłoby niemożliwe, wówczas obserwacja zostanie przeprowadzona w oparciu o specjalnie opracowany zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD.

Diagnoza starszych dzieci w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) – cena 2550 zł

Zapisy do kolejki oczekujących przyjmujemy telefonicznie pod numerem telefonu (22) 825 87 30.

Celem postępowania diagnostycznego jest potwierdzenie bądź wykluczenie u dziecka zaburzeń ze spektrum autyzmu (autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe).

Aby możliwe było postawienie rzetelnej diagnozy, proces diagnostyczny jest wieloetapowy, prowadzony przez zespół doświadczonych specjalistów i obejmuje:

• wypełnienie przez rodziców ankiety dotyczącej stanu zdrowia dziecka i odesłanie jej drogą elektroniczną
• rozmowę diagnosty (psycholog) z rodzicami (telefoniczną lub online) celem zebrania informacji o dotychczasowym rozwoju dziecka, obserwowanych przez rodziców trudnościach i mocnych stronach dziecka, problemach zdrowotnych
• obserwację dziecka przeprowadzana przez dwóch diagnostów (zazwyczaj dwóch psychologów) z wykorzystaniem protokołu ADOS-2*. Jeśli podczas spotkania diagności zaobserwują ryzyko występowania u dziecka zaburzeń hiperkinetycznych, wtedy rodzice otrzymają do wypełnienia dodatkowe badania psychologiczne pod tym kątem.
• spotkanie diagnostyczne z udziałem diagnosty i lekarza psychiatry, na które składa się:

o obserwacja dziecka w kontakcie z rodzicami
o krótka, ponowna obserwacja dziecka w relacji ze specjalistą
o ciąg dalszy obserwacji prowadzonej przez specjalistę oraz badanie lekarskie wraz z przekazaniem diagnozy rodzicom

• telefoniczną lub online rozmowę z rodzicami podsumowującą cały proces diagnostyczny i jego wyniki

Informacje dodatkowe:

• Pisemna zgoda wszystkich opiekunów prawnych dziecka jest wymagana do przeprowadzenia badań w naszym ośrodku.

• Na pierwsze spotkanie stacjonarne prosimy o dostarczenie dokumentacji medycznej dziecka w formie kopii (aktualne wyniki badań, które dziecko miało wykonywane, w szczególności: wyniki EEG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania słuchu i wypisów ze szpitala (jeśli dziecko było hospitalizowane) oraz dostarczenie dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (aktualna opinia z placówki do której uczęszcza dziecko (żłobek, przedszkole, szkoła), opinii z innych miejsc, do których uczęszcza na zajęcia, opinii psychologicznych).

• Poszczególne badania i obserwacje omawiane są na spotkaniu zespołu diagnostycznego celem szczegółowej analizy zebranego materiału, co pozwala na rzetelną i wszechstronną diagnozę problemów dziecka. Może zaistnieć konieczność dodatkowego, krótkiego spotkania Zespołu w trakcie spotkania diagnostycznego;

• Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem oraz opinię z opisem funkcjonowania dziecka w trakcie diagnozy i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz ze wstępnymi wskazówkami dotyczącymi pracy z dzieckiem. Czas oczekiwania na zaświadczenie lekarskie oraz opinię wynosi około 4 tygodnie od spotkania z lekarzem psychiatrą.

Łączny czas procesu diagnostycznego dla rodziców wynosi od 6 do 8 godzin, zależnie od czasu poświęconego przez rodziców na wypełnienie ankiety i czasu trwania spotkań. Łączny czas pracy zespołu diagnostycznego wynosi od 13 do 18 godzin.

* Warunkiem przeprowadzenia obserwacji z wykorzystaniem protokołu ADOS-2 jest spełnienie przez dziecko kryteriów udziału w badaniu (dziecko musi mieć ukończone min. 12 miesięcy, jest w stanie swobodnie chodzić, a jego umiejętność widzenia i słyszenia pozwala na przeprowadzenie z nim prób zgodnie z protokołem badania) oraz wyrażenie przez rodziców zgody na nagranie badania. Nagranie to będzie analizowane przez zespół diagnostyczny i usuwane ze zbioru danych o dziecku w Fundacji po zakończeniu procesu diagnostycznego lub wcześniej, jeśli rodzice zrezygnują z kontynuowania postępowania diagnostycznego na wcześniejszym etapie. Jeśli przeprowadzenie obserwacji zgodnie z protokołem ADOS-2 byłoby niemożliwe, wówczas obserwacja zostanie przeprowadzona w oparciu o specjalnie opracowany zestaw prób umożliwiających obserwację i ocenę dziecka w różnych obszarach rozwojowych, jednak głównie pod kątem ASD.

Uwaga! Zapisy na diagnostykę młodzieży i dorosłych pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu przyjmujemy mailowo pod adresem: diagnozy_dorosli@synapsis.org.pl

Celem konsultacji jest ocena aktualnego funkcjonowania danej osoby pod kątem występowania cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu (w tym także zespołu Aspergera). Na podstawie informacji zebranych od rodziców osoby badanej oraz bezpośredniej obserwacji i badania pacjenta, zespół specjalistów doświadczonych w diagnozowaniu młodzieży w kierunku ASD (psycholog, psychoterapeuta) poznaje sposób funkcjonowania osoby badanej, analizuje dostarczoną dokumentację medyczną, przeprowadza ustrukturyzowane badania (np. z wykorzystaniem badania ADOS-2*, kwestionariuszy osobowości czy narzędzi dedykowanych do oceny zaburzeń ze spektrum autyzmu) i dokonuje oceny zgromadzonych informacji w celu postawienia ostatecznego rozpoznania przez lekarza psychiatrę.

Wstępna konsultacja diagnostyczna z lekarzem psychiatrą

Spotkania diagnostyczne mogą być poprzedzone jednorazową tzw. wstępną wizytą lekarską, prowadzoną przez doświadczonego lekarza psychiatrę, która ma na celu dokonanie wstępnej oceny zgłaszanych problemów. Lekarz psychiatra decyduje o pokierowaniu osoby badanej do dalszej, pogłębionej diagnostyki w naszym Ośrodku lub wskazuje na konieczność innego rodzaju działań.
Czas trwania wizyty z lekarzem psychiatrą to 30-45min.
Odpłatność za wizytę lekarską: 280 zł

Przebieg procesu diagnostycznego

Jeśli lekarz psychiatra kieruje pacjenta na pełną diagnostykę pod kątem występowania cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu, osoba ta może zgłosić się w naszym Ośrodku na pełen proces diagnostyczny, który obejmuje:
• Wypełnienie przez rodziców oraz nauczyciela kwestionariuszowego badania stopnia nasilenia zachowań charakterystycznych dla spektrum autyzmu i odesłanie ich drogą elektroniczną.
• Wywiad wstępny z udziałem osoby badanej, podczas którego zbierane są informacje, dotyczące jej aktualnego funkcjonowania w życiu codziennym: w sferze osobistej, towarzyskiej, edukacyjnej.
• Wywiad wstępny z udziałem rodzica lub opiekuna osoby badanej, podczas którego zbierane są informacje dotyczące wczesnego rozwoju osoby badanej jako dziecka (np. w sferze rozwoju mowy, rozwoju psychoruchowego, obserwowanych trudności w zachowaniu, radzenia sobie pod względem edukacyjnym i społecznym, itp.) – to spotkanie może odbyć się w tym samym terminie, co wywiad wstępny z osobą badaną.
• Spotkanie osoby badanej z psychologiem/psychoterapeutą w celu przeprowadzenia badania pod kątem występowania cech spektrum autyzmu, które może obejmować: swobodną rozmowę, rozmowę na zadany temat, badania kwestionariuszowe, badanie ADOS-2, próby kliniczne, testy psychologiczne i neuropsychologiczne, itp.
Jeśli podczas spotkania diagnosta zaobserwuje ryzyko występowania u dziecka zaburzeń hiperkinetycznych, wtedy rodzice otrzymają do wypełnienia dodatkowe badania psychologiczne pod tym kątem.
• Spotkanie osoby badanej z lekarzem psychiatrą oraz psychologiem/psychoterapeutą w celu postawienia ostatecznego rozpoznania, które obejmuje rozmowę swobodną z lekarzem, wewnętrzną konsultację zespołu diagnostycznego (bez udziału pacjenta) oraz przekazanie wniosków przez lekarza psychiatrę rodzicom i osobie badanej.
• Spotkanie podsumowujące z rodzicami i w miarę chęci z osobą badaną, prowadzone przez psychologa/psychoterapeutę, mające na celu omówienie przebiegu procesu diagnostycznego, uzyskanych wyników w testach i badaniach psychologicznych oraz przedstawionych wniosków diagnostycznych. Podczas tego spotkania proponujemy, zadać nurtujące pytania, wyrazić wszelkie wątpliwości co do przebiegu procesu bądź postawionego rozpoznania, tak aby osoba prowadząca mogła udzielić jak najbardziej wyczerpujących wyjaśnień.

Łączny czas procesu diagnostycznego dla osoby badanej wynosi od 5 do 8 godzin (łączny czas pracy zespołu diagnostycznego wynosi od 13 do 18 godzin).

Koszt procesu diagnostycznego: 2900 zł

Informacje dodatkowe:
• Pisemna zgoda wszystkich opiekunów prawnych dziecka jest wymagana do przeprowadzenia badań w naszym ośrodku.

• Do przeprowadzenia badań diagnostycznych w naszym ośrodku niezbędne jest dostarczenie wyników badania intelektu pacjenta, przeprowadzonego maksymalnie w ciągu dwóch ostatnich lat. Badania te mogą zostać wykonane w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w gabinecie psychologicznym lub naszym ośrodku.

• Na pierwsze spotkanie stacjonarne prosimy o dostarczenie dokumentacji medycznej pacjenta w formie kopii (aktualne wyniki badań, które dziecko miało wykonywane, w szczególności: wyniki EEG, tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, badania słuchu i wypisów ze szpitala (jeśli dziecko było hospitalizowane) oraz dostarczenie dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej (aktualnej opinii ze szkoły, opinii z innych miejsc, do których uczęszcza na zajęcia, opinii psychologicznych).

• Poszczególne badania i obserwacje omawiane są na dwóch spotkaniach zespołu diagnostycznego, z których drugie ma miejsce w czasie spotkania diagnostycznego w przerwie, po rozmowie z pacjentem; celem tych spotkań jest szczegółowa analiza zebranego materiału oraz opracowanie przeprowadzonych badań, co pozawala na rzetelną i wszechstronną diagnozę problemów pacjenta.

• Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzice otrzymują zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem oraz opinię z opisem funkcjonowania dziecka w trakcie diagnozy i uzasadnieniem postawionego rozpoznania wraz ze wstępnymi wskazówkami dotyczącymi pracy z dzieckiem. Czas oczekiwania na zaświadczenie lekarskie oraz opinię wynosi około 4 tygodnie od spotkania z lekarzem psychiatrą.

Uwaga! Zapisy na diagnostykę osób dorosłych pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu przyjmujemy mailowo pod adresem: diagnozy_dorosli@synapsis.org.pl

Celem konsultacji jest ocena aktualnego funkcjonowania danej osoby pod kątem występowania cech charakterystycznych dla spektrum autyzmu (w tym także zespołu Aspergera). Na podstawie informacji zebranych w wywiadach z osobą badaną oraz osobą bliską, a także bezpośredniej obserwacji i badania pacjenta, zespół specjalistów doświadczonych w diagnozowaniu osób dorosłych w kierunku ASD (psycholog, psychoterapeuta) poznaje sposób funkcjonowania osoby badanej, analizuje dostarczoną dokumentację medyczną, przeprowadza ustrukturyzowane badania (np. z wykorzystaniem badania ADOS-2*, kwestionariuszy osobowości czy narzędzi dedykowanych do oceny zaburzeń ze spektrum autyzmu) i dokonuje oceny zgromadzonych informacji w celu postawienia ostatecznego rozpoznania przez lekarza psychiatrę.

Wstępna konsultacja diagnostyczna z lekarzem psychiatrą

Spotkania diagnostyczne mogą być poprzedzone jednorazową tzw. wstępną wizytą lekarską, prowadzoną przez doświadczonego lekarza psychiatrę, która ma na celu dokonanie wstępnej oceny zgłaszanych problemów. Lekarz psychiatra decyduje o pokierowaniu osoby badanej do dalszej, pogłębionej diagnostyki w naszym Ośrodku lub wskazuje na konieczność innego rodzaju działań.

Czas trwania wizyty z lekarzem psychiatrą to 30-45min.
Odpłatność za wizytę lekarską: 280 zł

Przebieg procesu diagnostycznego

Jeśli lekarz psychiatra kieruje pacjenta na pełną diagnostykę zaburzeń ze spektrum autyzmu, osoba ta może zgłosić się w naszym Ośrodku na pełen proces diagnostyczny, który obejmuje:
• Wywiad wstępny z udziałem osoby badanej, podczas którego zbierane są informacje, dotyczące jej aktualnego funkcjonowania w życiu codziennym: w sferze osobistej, towarzyskiej, zawodowej.
• Wywiad wstępny z udziałem rodzica, opiekuna lub innej bliskiej osoby, podczas którego zbierane są informacje dotyczące wczesnego rozwoju osoby badanej jako dziecka (np. w sferze rozwoju mowy, rozwoju psychoruchowego, obserwowanych trudności w zachowaniu, radzenia sobie pod względem edukacyjnym i społecznym, itp.) – to spotkanie może odbyć się w tym samym terminie, co wywiad wstępny z osobą badaną.
• Spotkanie osoby badanej z psychologiem/psychoterapeutą w celu przeprowadzenia badania pod kątem występowania cech spektrum autyzmu, które może obejmować: swobodną rozmowę, rozmowę na zadany temat, badania kwestionariuszowe, badanie ADOS-2, próby kliniczne, testy psychologiczne i neuropsychologiczne, itp.
• Spotkanie osoby badanej z lekarzem psychiatrą oraz psychologiem/psychoterapeutą w celu postawienia ostatecznego rozpoznania, które obejmuje rozmowę swobodną z lekarzem, wewnętrzną konsultację zespołu diagnostycznego (bez udziału pacjenta) oraz przekazanie wniosków przez lekarza psychiatrę rodzicom i osobie badanej.
• Spotkanie podsumowujące z osobą badaną, prowadzone przez psychologa/psychoterapeutę, mające na celu omówienie przebiegu procesu diagnostycznego, uzyskanych wyników w testach i badaniach psychologicznych oraz przedstawionych wniosków diagnostycznych; podczas tego spotkania proponujemy, aby pacjent zadał nurtujące go pytania, wyraził wszelkie wątpliwości co do przebiegu procesu, bądź postawionego rozpoznania, tak aby osoba prowadząca mogła udzielić jak najbardziej wyczerpujących wyjaśnień.

Łączny czas procesu diagnostycznego dla osoby badanej wynosi od 5 do 8 godzin (łączny czas pracy zespołu diagnostycznego wynosi od 13 do 18 godzin).
Koszt procesu diagnostycznego: 3000 zł

Informacje dodatkowe:
• Pacjent zobowiązany jest do dostarczenia: aktualnych wyników badań psychologicznych, neuropsychologicznych, psychiatrycznych czy neurologicznych, jeśli takie były wykonywane w ciągu ostatnich dwóch lat; wyników wszelkich badań tego typu, prowadzonych w dzieciństwie bądź w okresie dojrzewania; opinii pedagogicznych i psychologicznych z placówki edukacyjnej, bądź z poradni psychologiczno-pedagogicznej z okresu dziecięcego, bądź nastoletniego, jeśli takie pacjent uzyskał.

• Poszczególne badania i obserwacje omawiane są na dwóch spotkaniach zespołu diagnostycznego, z których drugie ma miejsce w czasie spotkania diagnostycznego w przerwie, po rozmowie z pacjentem; celem tych spotkań jest szczegółowa analiza zebranego materiału oraz opracowanie przeprowadzonych badań, co pozawala na rzetelną i wszechstronną diagnozę problemów pacjenta.

• Po zakończeniu procesu diagnostycznego pacjent otrzymuje zaświadczenie lekarskie z rozpoznaniem oraz wyniki badań przeprowadzonych w ramach procesu diagnostycznego. Czas oczekiwania na dokumenty wynosi około 4 tygodnie od spotkania z lekarzem psychiatrą.

Konsultacje

Wychodząc naprzeciw zgłaszanym przez Państwa potrzebom, przygotowaliśmy propozycję konsultacji z naszymi specjalistami. Mogą Państwo skorzystać zarówno z pojedynczej konsultacji wstępnej, która pozwoli ocenić zgłoszony problem i wyznaczyć kierunki dalszego działania, jak i z pakietów konsultacji, w ramach których możliwe jest prowadzenie różnych działań w zależności od potrzeb osoby w spektrum autyzmu i jego rodziny.

Kilkuletni chłopiec dmucha bańki mydlane.

Więcej informacji

Jeśli jesteś rodzicem małego dziecka (1-5 lat) i niepokoi Cię jego rozwój, skonsultuj się z nami! Skorzystaj z BEZPŁATNEJ TELEPORADY specjalisty Fundacji SYNAPSIS – telefonicznej lub online.
 
Sprawdź, co może oznaczać, gdy Twoje dziecko często płacze, grymasi, niewiele mówi lub nie mówi wcale, nie ma ochoty na zabawę albo bawi się tylko w jeden sposób. Pamiętaj jednak, że nie każde nietypowe zachowanie malucha świadczy o poważnych problemach.
 
Konsultacje odbywają się w ramach kontraktu NFZ, dlatego skorzystanie z nich wymaga wypełnienia ankiety. Po jej wypełnieniu i odesłaniu skontaktujemy się z Państwem drogą mailową w celu umówienia terminu teleporady (na wskazany w ankiecie adres mailowy).
 

UWAGA!

Do skorzystania z teleporady wymagane jest skierowanie do Poradni dla Osób z Autyzmem Dziecięcym od lekarza pierwszego kontaktu.
 
Informacja dla lekarza wypisującego skierowanie:
  • Na skierowaniu musi się znaleźć kod 1708 (Poradnia dla osób z Autyzmem Dziecięcym).
  • Skierowanie musi zawierać rozpoznanie F84.

Dla rodzin, które nie mogą lub nie chcą uzyskać skierowania od lekarza pierwszego kontaktu, istnieje możliwość przeprowadzenia takich konsultacji odpłatnie. Koszt: 550 zł

W przypadku dzieci od 9 do 18 miesiąca życia nie prowadzimy pełnego postępowania diagnostycznego. W zamian proponujemy Państwu konsultacje, których celem jest ocena rozwoju i funkcjonowania dziecka pod kątem zagrożenia zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie informacji zebranych od rodziców oraz bezpośredniej obserwacji dziecka, specjalista z zespołu diagnozującego małe dzieci w kierunku spektrum autyzmu ocenia rozwój dziecka, zagrożenie ASD, ewentualne potrzebne kierunki wsparcia.

Konsultacja obejmuje:

o wypełnienie przez rodziców ankiety dotyczącej rozwoju dziecka (konieczne jest wypełnienie jej przez rodziców i wysłanie mailem przed spotkaniem ze specjalistą)
o spotkanie stacjonarne, w ramach którego zostanie przeprowadzona obserwacja dziecka, a rodzicom zostaną przekazane ustnie informacje zwrotne – spotkanie trwa do 2 godzin

Koszt: 400 zł

W sprawie dziecka bez diagnozy spektrum autyzmu:

Propozycja skierowana do rodziców zaniepokojonych rozwojem i funkcjonowaniem dziecka, którzy chcieliby skonsultować dziecko z powodu np. trudności zgłaszanych w przedszkolu/ szkole, problemów emocjonalnych, w relacjach społecznych czy związanych z zachowaniem. Jej celem jest zebranie podstawowych informacji o dziecku i zgłaszanym przez rodziców problemie oraz obserwacja dziecka w celu zaplanowania dalszego postępowania, które może obejmować np. skierowanie na diagnozę, badania testowe, konsultacje dla rodziców itp.

W sprawie dziecka posiadającego diagnozę spektrum autyzmu (2-6 lat):

Propozycja skierowana do rodziców, których dziecko posiada diagnozę spektrum autyzmu. Rozmowa z rodzicami poprzedzająca rozpoczęcie działań terapeutycznych w Centrum Diagnostyki i Terapii Małych Dzieci. Jej celem jest zebranie podstawowych informacji o dziecku i rodzinie, obserwacja dziecka, w celu zaplanowania dalszego działania terapeutycznego np. skierowanie za zajęcia indywidualne, zajęcia z Integracji Sensorycznej, zajęcia logopedyczne, zajęcia grupowe.

Konsultacje mogą być prowadzone w formie:
• teleporady 2 x 45 min
• wizyty stacjonarnej do 90 minut (rozmowa + obserwacja dziecka)

Koszt: 400 zł 

Zapisy na wizyty lekarskie przyjmujemy każdego 15. dnia miesiąca pod numerem telefonu: (22) 825 87 30

  1. Konsultacja pierwszorazowa obejmuje:

  • wizytę u lekarza psychiatry z możliwością wydania zaświadczenia, ustalenia leczenia (również farmakoterapii)  – 450 zł

Na 10 dni przed planowaną konsultacją pacjent zobowiązany jest do wypełnienia i przesłania drogą mailową ankiety przedlekarskiej, a w dniu konsultacji do zgłoszenia się z dotychczasową dokumentacją medyczną.

W ramach konsultacji pierwszorazowej nie ma możliwości postawienia rozpoznania lub jego weryfikacji. Do postawienia rozpoznania konieczne jest przeprowadzenie pełnego postępowania diagnostycznego.

 

2. Kolejna konsultacja psychiatryczna – 360 zł

3. Wizyta lekarska z udziałem tłumacza języka ukraińskiego – 650 zł

Propozycja skierowana jest do rodziców dzieci zainteresowanych indywidualnymi zajęciami rehabilitacyjnymi. Prowadzona jest przez fizjoterapeutkę, doktora nauk o kulturze fizycznej, terapeutkę SI. Obejmuje krótki wywiad medyczny, omówienie funkcjonowania motorycznego dziecka z rodzicem/rodzicami, obserwację dziecka.

Spotkanie trwa do 60 minut. Zachęcamy, aby wzięli w nim udział oboje rodzice z dzieckiem.

Koszt: 250 zł

Dla rodziców – praca nad trudnymi zachowaniami według C. Sutton 

Oferta skierowana jest do rodziców dzieci sprawiających trudności wychowawcze i będących w wieku przedszkolnym (3-8 lat). To osiem spotkań według scenariuszy opracowanych na podstawie metody Carole Sutton „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci” (tzw. „8 książeczek”). Fundacja SYNAPSIS zaadaptowała metodę C. Sutton do potrzeb rodziców dzieci w spektrum autyzmu i z ogromnymi sukcesami wykorzystuje ją od 1993 r. Spotkania prowadzone są przez specjalistów z dużym doświadczeniem w pracy z rodzinami dzieci z ASD.

Podczas cyklu spotkań rodzice z pomocą terapeuty pracują nad wybranym przez siebie trudnym zachowaniem, które może dotyczyć szerokiego spektrum trudności (od lęku, problemów
z zasypianiem, do nieposłuszeństwa i zachowań agresywnych). Dzięki realizacji kolejnych etapów metody ze wsparciem terapeuty, rodzice krok po kroku uczą się, jak radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach, jak dostrzegać przyczyny zachowania dziecka i jak na nie odpowiednio reagować, co umożliwia dziecku poprawę zachowania, a rodzicom odniesienie sukcesu wychowawczego.

Spotkania mogą się odbywać stacjonarnie lub online. Trwają łącznie 10 godzin:

  • 4 konsultacje po 1,5 godziny
  • 4 konsultacje po 1 godzinie

Cena:

  • spotkana indywidualne – 1550 zł
  • spotkania dla 2-3 rodzin jednocześnie – 1300 zł

Płatność za zajęcia z góry przed rozpoczęciem zajęć zgodnie z § 3 Regulaminu świadczenia usług leczniczych. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie skutkować będzie brakiem możliwości wykonania usługi.

Konsultacje rodzinne polegają na rozmowie z terapeutą o problemie, z którym zgłasza się rodzina i przyglądaniu się perspektywom poszczególnych jej członków. W spotkaniach zwykle uczestniczy cała rodzina. Jeśli po kilku konsultacjach udaje się ustalić cel/cele dalszej terapii, terapeuta umawia się z rodziną na dłuższą współpracę. Nie zawsze problem, z którym przychodzi rodzina, jest możliwy do rozwiązania podczas sesji rodzinnych, wtedy terapeuta sugeruje inne rozwiązania (np. terapię indywidualną, mediacje, konsultacje wychowawcze, grupę wsparcia itp.).

Terapia prowadzona jest w nurcie systemowym, który opiera się na założeniu, że rodzina tworzy system, w którym poszczególni członkowie pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach i wzajemnie na siebie oddziałują. Ważne jest skupianie się nie tylko na problemach, ale również na mocnych stronach, tzw. zasobach rodziny.

 

Czas trwania konsultacji i sesji terapii rodzinnej to 90 minut.

Koszt: 250 zł

Diagnoza Integracji Sensorycznej polega na ocenie sposobu odbierania i przetwarzania przez dziecko bodźców z ciała oraz otoczenia. Proces diagnostyczny składa się z kilku spotkań (4 x 50 min.), w ramach których odbywają się następujące działania:

1) Wywiad z rodzicem – w trakcie którego uzyskujemy informacje o codziennym funkcjonowaniu dziecka, w zakresie reakcji na podstawowe bodźce sensoryczne, w tym: przedsionkowe, proprioceptywne, dotykowe, dźwiękowe czy wzrokowe. Poznajemy także ewentualne czynniki fizyczne mogące mieć wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego dziecka, czyli: pytamy o jego stan zdrowia, przebyte infekcje, a także poznajemy perspektywę rodzica na temat kontroli zachowania i procesów samoregulacji u pacjenta, rozwoju mowy, sprawności fizycznej czy też samodzielności.
2) Obserwacja kliniczna – to zaplanowane próby ruchowe, które dostarczają terapeucie in-formacji o tym, jak pracują bazowe systemy sensoryczne dziecka: sposób odbioru bodźców pochodzących z ruchu, poziom równowagi, reaktywność na bodźce dotykowe. Pokazują na jakim poziomie jest u dziecka planowanie ruchu, czy też umiejętność naśladowania.
Próby te mogą być wzbogacone o różnicowanie dotykowe, słuchowe, węchowe, smakowe, zwłaszcza jeżeli wywiad z rodzicami pokazał ryzyko pojawienia się takich trudności.
3) Polskie Standaryzowane Testy Integracji Sensorycznej – są przeznaczone dla dzieci w wieku od 4. roku życia i jeżeli dziecko jest gotowe przejść przez tę procedurę, to dostarczają nam informacji, czy poszczególne systemy sensoryczne oraz umiejętności ruchowe rozwijają się u niego zgodnie z normą ustaloną na bazie standaryzacji przeprowadzonej na polskiej populacji.
4) Obserwacja swobodnych aktywności dziecka – pozwala uzyskać nam dodatkowe informacje na temat profilu sensorycznego pacjenta: preferowanych przez niego aktywności, bodźców, faktur, dźwięków itp. Dzięki temu możemy lepiej poznać pacjenta oraz skuteczniej tworzyć strategie codziennego wsparcia, dostosowane do faktycznych potrzeb dziecka oraz rodziny. Jest to również element, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala nam diagnozować dzieci poniżej 4. roku życia oraz te z większymi wyzwaniami rozwojowymi, które nie zawsze są w stanie podążać za poleceniami i zaproszeniami terapeutki do wspólnych działań i zabaw.
5) Omówienie procesu diagnostycznego i jego wyników przedstawionego w formie raportu wraz z zaleceniami do dalszej pracy z dzieckiem, w ramach tego spotkania omawiamy potencjalną konieczność uczęszczania na terapie SI oraz zalecenia w ramach diety sensorycznej do zastosowania w podstawowych środowiskach wychowawczych dziecka: dom, przedszkole.

Ponadto w naszej placówce oferujemy dostosowanie przebiegu i czasu diagnozy do potrzeb i możliwości dzieci z wyzwaniami rozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu. Staramy się jak najlepiej poznać dziecko, jego rodzinę oraz wyzwania z jakimi się zmagają na co dzień w kontekście trudności z przetwarzaniem sensorycznym. W razie potrzeby oferujemy wsparcie oraz konsultacje u innych terapeutów, lekarzy, diagnostów, aby otoczyć ich holistyczną opieką. Czas oczekiwania na raport diagnostyczny po zakończonym cyklu spotkań to 14 dni/10 dni roboczych.

Koszt: 580 zł

Oferta skierowana do rodziców naszych pacjentów, którzy są zaniepokojeni informacjami zwrotnym ze strony placówki oświatowej. Polega na obserwacji dziecka i grupy rówieśniczej w przedszkolu podczas np. zajęć grupowych, zabawy swobodnej, posiłku, odpoczynku.

Cena uwarunkowana od czasu spędzonego w placówce – 170 zł za 60 minut, maksymalny czas do 4 godzin.

Po obserwacji możliwe uzyskanie opisu wraz z zaleceniami dla nauczycieli. Cena 250 zł.

Kilkuletnia dziewczynka w okularach siedzi na kocu rozłożonym na trawie. Uśmiecha się.

Terapia

Oferta zajęć terapeutycznych Fundacji SYNAPSIS obejmuje zarówno zajęcia dla rodziców z dziećmi (pakiet zajęć terapeutyczno-komunikacyjnych), indywidualne i grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży.

Zajęcia indywidualne mogą być nastawione na rozwijanie np. mowy i komunikowania się, zabawy, umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z innymi osobami, samodzielności itp. Cel zajęć indywidualnych ustalany jest przez terapeutę prowadzącego z osobą z ASD oraz jej rodzicami.

Zajęcia grupowe nastawione są głównie na rozwijanie komunikacji społecznej i relacji, umiejętności współpracy w grupie (w tym wspólnej zabawy i wspólnego działania), kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i pozytywnej samooceny itp. W zależności od wieku i potrzeb uczestników grupy w ramach zajęć prowadzony jest także trening umiejętności społecznych.

Więcej informacji

Główny cel spotkań jest ustalany wspólnie z rodzicem i modyfikowany w zależności od aktualnych potrzeb dziecka i jego rodziny.

Zajęcia z młodszymi dziećmi nastawione są na rozwijanie umiejętności inicjowania i podtrzymywania relacji, komunikowania się oraz zabawy z drugą osobą. Rodzice biorą czynny udział w zajęciach i otrzymują wskazówki w jaki sposób wspierać rozwój dziecka w sytuacjach codziennych.

Zajęcia z dziećmi starszymi w zależności od potrzeb mogą być nastawione na rozwijanie umiejętności poznawczych, samodzielności lub tożsamości ( świadomości swoich mocnych stron oraz trudności).

W swojej ofercie mamy również zajęcia dla dzieci niemówiących, na których wprowadzamy wspomagające lub alternatywne sposoby komunikowania się (AAC). Pomagamy w doborze odpowiednich technik i narzędzi komunikacyjnych i uczymy rodzica jak korzystać z nich w życiu codziennym.

Zajęcia trwają 50 minut.

Cena: 150 zł/50min, od września 170 zł/50 minut

Płatność za zajęcia z góry do 25. dnia miesiąca poprzedzającego zajęcia zgodnie z § 3 Regulaminu świadczenia usług leczniczych. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie skutkować będzie brakiem możliwości wykonania usługi.

Uwaga! Wydanie pisemnej opinii opisującej funkcjonowanie dziecka w czasie zajęć jest dodatkowo płatne. Cena 250 zł.

Zajęcia mające na celu rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych oraz naukę współdziałania z rówieśnikiem podczas zabaw, gier i aktywności ruchowych. Cel zajęć dobierany jest indywidualnie do potrzeb uczestników.

Zajęcia trwają 50 minut.

Cena: 120 zł/50 minut

Płatność za zajęcia z góry do 25. dnia miesiąca poprzedzającego zajęcia zgodnie z § 3 Regulaminu świadczenia usług leczniczych. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie skutkować będzie brakiem możliwości wykonania usługi.

Uwaga! Wydanie pisemnej opinii opisującej funkcjonowanie dziecka w czasie zajęć grupowych jest dodatkowo płatne. Cena 250 zł.

 

Zajęcia grupowe nastawione są na rozwijanie umiejętności inicjowania i pootrzymywania relacji z rówieśnikami, komunikowania się i współpracy w grupie oraz rozpoznawania i nazywania swoich potrzeb i emocji. Cel zajęć dostosowany jest do indywidualnych potrzeb osób w grupie.

Zajęcia trwają 50 minut.

Cena: 100 zł/50 minut

Płatność za zajęcia z góry do 25. dnia miesiąca poprzedzającego zajęcia zgodnie z § 3 Regulaminu świadczenia usług leczniczych. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie skutkować będzie brakiem możliwości wykonania usługi.

Uwaga! Wydanie pisemnej opinii opisującej funkcjonowanie dziecka w czasie zajęć grupowych jest dodatkowo płatne. Cena 250 zł.

Jedną z najważniejszych i absolutnie bazowych umiejętności, jakie nabywa dziecko w toku rozwoju, jest umiejętność komunikowania się z drugim człowiekiem. Możliwość poproszenia o jedzenie, picie, zmianę pieluszki lub zaprowadzenie do toalety, zwrócenie uwagi rodzica na interesujący lub zagrażający przedmiot, podzielenie się swoją radością czy smutkiem, zadawanie pytań i zdobywanie wiedzy, wyrażanie swoich poglądów, wspólna zabawa. Wszystko to w pierwszych latach życia małego dziecka jest niezwykle znaczące dla jego dalszych osiągnięć poznawczych, emocjonalnych i społecznych.

Prowadzone przez nas zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu i trwają 45 minut. Są ukierunkowane na rozwój mowy oraz innych, szeroko rozumianych umiejętności komunikowania się (pokazywanie, wskazywanie, użycie gestów, nawiązywanie kontaktu wzrokowego itp.). Pro-wadzone są przez doświadczonych specjalistów w miłej i bezpiecznej dla dziecka atmosferze.

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku 1,5 – 6 lat z opóźnionym rozwojem mowy i z wadami mowy, również dla dzieci, które nie mają zdiagnozowanych zaburzeń w spektrum autyzmu.

Na życzenie rodzica jedne zajęcia mogą być zastąpione spotkaniem z rodzicem, na którym omówione zostaną wnioski z dotychczasowej pracy z dzieckiem.

Liczba i terminy zajęć ustalane są indywidualnie pomiędzy terapeutą a rodzicem dziecka.

Cena: 170 zł

Płatność za zajęcia z góry do 25. dnia miesiąca poprzedzającego zajęcia zgodnie z § 3 Regulaminu świadczenia usług leczniczych. Niedokonanie wpłaty w określonym terminie skutkować będzie brakiem możliwości wykonania usługi.

Uwaga! Wydanie pisemnej opinii opisującej funkcjonowanie dziecka w czasie zajęć logopedycznych jest dodatkowo płatne. Cena 250 zł.

Indywidualne zajęcia rehabilitacyjne – cena 170 zł za zajęcia

Zajęcia indywidualne prowadzone przez fizjoterapeutkę, doktora nauk o kulturze fizycznej, terapeutkę SI.

Pierwsze zajęcia w pakiecie muszą zostać poprzedzone specjalistyczną konsultacją fizjoterapeutyczną, dodatkowo płatną.

Zajęcia te ukierunkowane są na prawidłowy rozwój motoryczny, naukę prawidłowych wzorców ruchowych, korekcję wad postawy oraz poprawę sprawności ogólnej.

Uwaga! Wydanie pisemnej opinii opisującej funkcjonowanie dziecka w czasie zajęć indywidualnych jest dodatkowo płatne. Cena 250 zł

Zajęcia w formie warsztatowej dla dzieci w spektrum autyzmu i ich rodzeństwa.

Cykl 10 spotkań, na które składają się zajęcia wspierające relację i komunikację rodzeństwa. Wspierają rodzeństwo w poznaniu potrzeb niepełnosprawnego brata lub siostry. Uczą komunikacji i współdziałania. Warsztaty oparte na poznaniu emocji, nauce ich wyrażania, w poszanowaniu neuroróżnorodności.

Spotkania dają możliwość poznania rówieśników, którzy również mają rodzeństwo w spektrum autyzmu i nawiązania nowych relacji.

Cena: uwarunkowana liczbą osób w grupie:

  • grupa 1-3 osobowa/120 zł za spotkanie
  • grupa 4-6 osobowa/100zł za spotkanie

Cena dotyczy tylko rodzeństwa osób w spektrum.

The Early Start Denver Model (ESDM) – intensywna, wczesna interwencja terapeutyczna skierowana do dzieci w spektrum autyzmu w wieku od 12 miesiąca do 5 roku życia.

Zajęcia w oparciu o model ESDM bazują na relacji z dzieckiem, współdzieleniem z nim jego zainteresowań i pozytywnym wzmocnieniu zachowań. Terapia oddziałuje na wszystkie strefy rozwojowe, w szczególności na rozwój społeczny i komunikacyjny dziecka. Program terapii przygotowywany jest przez certyfikowanego terapeutę ESDM indywidualnie dla każdego dziecka. Program terapeutyczny jest na bieżąco monitorowany i modyfikowany w miarę postępów dziecka.

Rodzice biorą aktywny udział w każdym spotkaniu terapeutycznym. Ich zaangażowanie pozwala przenosić nowe umiejętności do życia codziennego.

Zajęcia trwają 50 minut.
Cena: 170 zł

Na terapię Integracji Sensorycznej zapraszamy wszystkie dzieci, u których zdiagnozowano ryzyko trudności przetwarzania sensorycznego bądź zaburzenia w tym zakresie.

Jeżeli na co dzień zauważasz niepokojące sygnały dotyczące sposobu, w jaki Twoje dziecko odbiera docierające do niego bodźce, ale nie jesteś przekonany, czy cykl diagnostyczny oraz takie zajęcia są dla niego odpowiednim wyborem, to zapraszamy na konsultacje do naszych terapeutek. Nasz zespół ma doświadczenie w pracy z dziećmi neuroróżnorodnymi i zarówno podczas konsultacji, jak i zajęć terapeutycznych staramy się zapewnić pozytywną atmosferę i poczucie bezpieczeństwa. Pracujemy także nad tym, aby w planie terapii uwzględnić zainteresowania dziecka oraz podążać za jego potrzebami w całym procesie terapeutycznym.

Jak wygląda terapia SI?

Po stworzeniu indywidualnego planu dla każdego pacjenta poprzez ruch i zabawę oddziałujemy na układ nerwowy dziecka, aby docelowo usprawnić sposób, w jaki odbiera ono bodźce ze swojego ciała i otoczenia. Oddziaływania te mają na celu wsparcie nie tylko rozwoju sensomotorycznego u dziecka, ale także zadbanie o rozwój emocjonalny, wzrost samooceny i wiary we własne możliwości, jak również uzyskać pozytywne efekty w zakresie funkcjonowania społecznego.

W naszej pracy skupiamy się także na rozwijaniu procesów samoregulacji, w tym wyposażenie rodziców i pacjenta w strategie, które pomogą mu na co dzień osiągać optymalny poziom pobudzenia, usprawnią możliwości koncentracji uwagi oraz zapewnią mu komfort w codziennym funkcjonowaniu.

Czego możesz się spodziewać na sali terapeutycznej?

Zaplanowanej przestrzeni bez nadmiaru bodźców, w której jednak ukrytych jest wiele terapeutycznych pomocy oraz atrakcyjnych dla dziecka przedmiotów. Mamy również przestrzeń, w której dziecko może się zrelaksować i wyciszyć. W razie potrzeby korzystamy z metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej, tak więc w naszej placówce nie spotkają się Państwo z barierami komunikacyjnymi.

Rodzice mogą być obecni podczas zajęć, aby zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa oraz obserwować wykonywane przez terapeutkę ćwiczenia i zabawy, co pozwoli im później sprawniej wprowadzić w codzienną rutynę elementy z zakresu diety sensorycznej.

Zajęcia trwają 50 minut.

Cena: 170 zł

Spotkania indywidualne 1 raz w tygodniu, czas trwania: 50 minut

Terapia prowadzona jest w nurcie poznawczo-behawioralnym (CBT) z elementami Terapii Schematów oraz Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT). Na 2-3 pierwszych spotkaniach ustalane są obecne potrzeby klienta/klientki oraz możliwe cele współpracy. Zbierany jest wstępny wywiad dotyczący przeszłości i bieżących problemów klienta/klientki. Zawierany jest ustny kontrakt terapeutyczny, dotyczący kierunków wspólnej pracy nad zmianą. Dalszy proces psychoterapii przebiega bardzo indywidualnie, zależnie od zgłoszonych problemów i oczekiwań.

Cena: 200 zł

Wstępna konsultacja, kwalifikująca do terapii jest odpłatna jednorazowo i wynosi 200 zł.

Uwaga! Wydanie pisemnej opinii na temat funkcjonowania klienta jest możliwe, zależnie od przebiegu procesu terapii (o możliwości wydania pisemnej opinii decyduje terapeuta) oraz jest dodatkowo płatne. Cena: 250 zł.

Badania Testowe

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom i potrzebom uruchomiliśmy możliwość wykonywania badań testowych dzieciom, młodzieży i dorosłym w spektrum autyzmu oraz osobom z innymi problemami rozwojowymi.

Wykonujemy badania inteligencji, funkcji wykonawczych, oceniające poziom rozwoju językowego i zdolności komunikowania się, a także różnorodne badania kwestionariuszowe, w tym m.in. do diagnozowania ADHD i depresji. Możliwe jest także przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej i w oparciu o uzyskane wyniki wyznaczenie celów do pracy terapeutycznej.

Szczegółowy opis możliwych badań oraz odpowiedzi na inne ważne pytania, w tym jak można zapisać się na badanie, znajdą Państwo poniżej.

Dziecko rysuje obrazek ołówkiem. W tle znajdują się różnokolorowe kredki.

Kategorie testów

  • Protokół Obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS-2

ADOS-2 to narzędzie w formie częściowo ustrukturyzowanej obserwacji. Badanie polega na przeprowadzeniu przez diagnostę zestawu prób, których celem jest ocena funkcjonowania osoby badanej w określonych sytuacjach. Wymaga posługiwania się wystandaryzowanym zestawem pomocy i kierowania się ściśle zdefiniowanymi kryteriami oceny.

Wiek: od ok. 12 miesiąca życia do osób dorosłych
Uwagi dodatkowe: w Ośrodku Fundacji SYNAPSIS badanie protokołem ADOS-2 wykonujemy wyłącznie jako część procesu diagnostycznego.

  • Diagnozowanie spektrum autyzmu z wykorzystaniem kwestionariusza ASRS

Kwestionariusz ASRS stosowany jest jako narzędzie pomocnicze przy diagnozowaniu spektrum autyzmu. Obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi.
ASRS występuje w wersji pełnej rodzica i dla nauczyciela pozwalającej na opisanie funkcjonowania dziecka zarówno w odniesieniu do kryteriów diagnostycznych spektrum autyzmu, jak również poszczególnych obszarów funkcjonowania dziecka (relacje z rówieśnikami, relacje z dorosłymi, wzajemność społeczna i emocjonalna, nietypowy język, sztywność w zachowaniu, stereotypie, wrażliwość sensoryczna oraz uwaga i samoregulacja). Jest też wersja skrócona dla rodzica i nauczyciela, która pozwala na obliczenie jedynie wyniku ogólnego.

Wiek: od 2 do 18 lat
Uwagi dodatkowe: kwestionariusz ASRS nie jest samodzielnym narzędziem diagnostycznym. Wybór wersji kwestionariusza ustalany jest zależnie od celu badania; na podstawie wyników badania możliwe jest ustalenie celów terapeutycznych.

  • Dziecięca Skala Rozwojowa (DSR Plus)

DSR Plus służy do oceny aktualnego poziomu rozwoju najmłodszych dzieci w trzech podstawowych sferach funkcjonowania (językowej, motorycznej i poznawczej), a także do wskazywania słabych i mocnych stron rozwoju dziecka.
Wiek: od 2 miesięcy do 3 lat i 11 m-cy

  • Leiter-3 (aktualnie niedostępny)

Leiter-3 jest narzędziem przeznaczonym do oceny inteligencji niewerbalnej, pamięci niewerbalnej i uwagi oraz szybkości przetwarzania. Jest jedynym testem całkowicie niewerbalnym. Umożliwia diagnozę osób niemówiących, w spektrum autyzmu oraz niesłyszących.
Wiek: od 3 do 70 lat
Uwagi dodatkowe: badanie odbywa się bez użycia słów, co pozwala na wykorzystywanie go w badaniu dzieci, z którymi kontakt werbalny jest utrudniony lub niemożliwy.

  • Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P)

IDS-P pozwalają na wielowymiarową ocenę funkcjonowania dzieci przedszkolnych. Składają się z 18 testów badających 6 różnych sfer rozwoju dziecka, takich jak: zdolności poznawcze (percepcja wzrokowa, uwaga selektywna, pamięć fonologiczna, pamięć wzrokowo-przestrzenna, rozumowanie przestrzenne, rozumowanie pojęciowe, pamięć słuchowa); umiejętności psychomotoryczne (motoryka, manipulacja, koordynacja wzrokowo-ruchowa); kompetencje społeczno-emocjonalne, rozumowanie logiczno-matematyczne, język (mowa czynna, słownik, mowa bierna oraz motywacja (odraczanie nagrody, skale: wytrwałość, satysfakcja z osiągnięć).
Wiek: od 3 do 5 lat 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: możliwe jest badanie modułowe (wybranymi testami Skali IDS-P)

  • Skale Inteligencji i Rozwoju (IDS)

IDS składa się z 19 testów badających 6 różnych obszarów funkcjonowania dziecka: zdolności poznawcze (percepcja wzrokowa, uwaga selektywna, pamięć fonologiczna, pamięć wzrokowo-przestrzenna, rozumowanie przestrzenne, rozumowanie pojęciowe, pamięć słuchowa) oraz 5 kompetencji (umiejętności psychomotoryczne, kompetencje społeczno-emocjonalne, matematyka, język, motywacja osiągnięć).
Wiek: od 5 do 10 lat 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: możliwe jest badanie modułowe (wybranymi testami Skali IDS)

  • Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży (IDS-2)

IDS-2 składa się z 30 testów, które badają zdolności poznawcze (inteligencja, funkcje wykonawcze) i kompetencje (umiejętności psychomotoryczne, kompetencje społeczno-emocjonalne, kompetencje szkolne i postawę wobec pracy).
Wiek: od 5 do 20 lat 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: możliwe jest badanie modułowe (wybranymi testami Skali IDS-2), np. testami do badania kompetencji społecznych lub psychomotorycznych

  • Skale Inteligencji Stanford-Binet, piata edycja (SB5)

W wersji pełnej składa się z 10 podskal, po 5 w obszarze niewerbalnym i werbalnym, badających rozumowanie płynne, wiedzę, rozumowanie ilościowe, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne, pamięć roboczą. Skala skrócona składa się z 2 testów kierujących (ścieżek dojścia – serie/matryce oraz słownik).
Wiek: od 2 do 69 lat 11 m-cy

  • Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci, wydanie piąte (WISC-V)

WISC-V składa się z 21 testów. Pozwala na obliczanie Ilorazu Inteligencji w Skali Pełnej oraz 13 innych wskaźników złożonych (m.in. wskaźniki rozumienia słownego, wzrokowo-przestrzenny, rozumowania płynnego, szybkości przetwarzania, pamięci roboczej, rozumowania ilościowego, słuchowej pamięci roboczej, wprawności poznawczej, zdolności ogólnej, niewerbalnego i innych). Pozwala na uzyskanie dodatkowych informacji ważnych przy diagnozie zaburzeń w uczeniu się i trudności szkolnych.
Wiek: od 6 do 16 lat 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: możliwe jest badanie modułowe (wybranymi testami Skali WISC-V, np. podstawowymi testami inteligencji, testami niewerbalnymi, testami związanymi z uczeniem się itp.).

  • TONI-4

Niewerbalny Test Inteligencji TONI-4 to indywidualnie przeprowadzane, znormalizowane narzędzie badające myślenie abstrakcyjne oraz zdolność rozwiązywania zadań na materiale figuralnym w celu oceny ogólnych zdolności intelektualnych. W badaniu aktywność osoby badanej ogranicza się do wskazywania odpowiedzi w dowolny, jednoznaczny i czytelny dla diagnosty sposób, stąd dobrze sprawdza się w przypadku osób z problemami w komunikowaniu się.
Wiek: od 5 do 69 lat 11 m-cy

  • Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella

Służy do pomiaru inteligencji ogólnej rozumianej jako inteligencja płynna. Jest to test niewerbalny, który dobrze się sprawdza w przypadku osób z problemami w komunikowaniu się.
W wersji dla dzieci młodszych (CFT 1-R) ma charakter testu obrazkowego i składa się z 6 podtestów. Osoba prowadząca badanie podaje dziecku instrukcje oraz pomaga zrozumieć przykłady do każdego podtestu. Dziecko samodzielnie wykonuje zadania w zeszycie testowym. Każdy podtest ma ściśle określony czas przeznaczony na jego wykonanie.
W wersji dla osób od 8. roku życia (CFT-20R) zadania testowe wymagają rozumowania indukcyjnego na materiale geometrycznym. Składa się z dwóch części, w których są po cztery testy. W każdym zadaniu należy wybrać jedną odpowiedź spośród pięciu podanych.

Wiek: od 4 do 59 lat 11 m-cy (zależnie od zastosowanej wersji)

  • Obrazkowy Test Słownikowy Rozumienie (OTSR)

OTSR jest testem sprawdzającym rozumienie pojedynczych słów (rzeczowników, czasowników i przymiotników). Pozwala na ocenę zasobu słownictwa dziecka. Zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających słowom kluczowym.
Wiek: od 2 do 6 lat i 11 m-cy

  • Test Słownikowy Dziecięcy (TSD)

TSD przeznaczony jest do pomiaru zdolności werbalnych, zarówno w zakresie rozumienia mowy, jak i jej produkowania. Składa się z czterech podtestów, z których dwa badają mowę bierną i wymagają od dziecka określania, czy odczytywane mu słowa należą do podanych kategorii oraz rozpoznawania synonimów. Dwa pozostałe mierzą mowę czynną i wymagają nazywania obiektów przedstawionych na obrazkach oraz uzupełniania luk w czytanych przez badającego zdaniach.
Wiek: od 4 do 7 lat
Uwagi dodatkowe: test dla dzieci mówiących.

  • Test Rozwoju Językowego (TRJ)

TRJ sprawdza poziom rozwoju mowy biernej (rozumienie) i czynnej (produkcji) w zakresie słownika, gramatyki (składni i morfologii) oraz dyskursu. Składa się z sześciu podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów oraz rozumienie dłuższych tekstów. Cztery podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), dwa zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdanie do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę prowadzącą badanie).
Wiek: od 4 do 8 lat i 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: testy badające mowę bierną można wykonać także u dzieci niemówiących.

  • Test Kompetencji Komunikacyjnych (TKK)

TKK jest testem badającym kompetencję/sprawność językową i komunikacyjną. Pozwala na globalną ocenę rozumienia tekstu, słownika i słowotwórstwa, gramatyki, umiejętności korygowania błędów semantycznych i gramatycznych, tworzenia aktów mowy w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych oraz umiejętności konwersacyjnych.
Wiek: od 7 do 15 lat i 11 m-cy.
Uwagi dodatkowe: wyłącznie dla dzieci mówiących, z dość dobrym rozumieniem mowy.

  • Profil Psychoedukacyjny PEP-3 PL

PEP-3-PL to narzędzie służące do oceny umiejętności dziecka w różnych sferach rozwojowych. Składa się ze Skali obserwacyjno-wykonaniowej, w której diagnosta wykonuje z dzieckiem określone próby i ocenia jego rozwój oraz z Raportu opiekuna, w którym swoje obserwacje na temat rozwoju dziecka przekazuje rodzic. Wyniki badania służą do wyznaczania celów terapeutycznych w oparciu o sferę najbliższego rozwoju dziecka i pozwalają tworzyć adekwatne do jego potrzeb plany terapii. Badanie to może służyć także do oceny efektów prowadzonej terapii.

Wiek: 2-6 lat
Uwagi dodatkowe: badanie przeprowadzane jest podczas dwóch spotkań.

  • TTAP – profil umiejętności zawodowych i społecznych

Jest to narzędzie wszechstronnej oceny funkcjonowania nastolatków i młodych dorosłych osób w spektrum autyzmu. Pozwala określić podstawowe cele w procesie przygotowania do dorosłego życia, zidentyfikować zainteresowania i mocne strony osoby badanej. Składa się z trzech części: Skali obserwacji bezpośredniej, w ramach której z osobą badaną przeprowadzane są konkretne próby testowe oraz dwóch skal opartych na wywiadach z rodzicem lub nauczycielem/przełożonym, czyli Skali obserwacji w domu i Skali obserwacji w szkole/w miejscu pracy. Każda z tych skal bada sześć obszarów życia niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.

Wiek: nastolatki i młode osoby dorosłe
Uwagi dodatkowe: badanie może wykonane z osobami z niepełnosprawnością intelektualną bez spektrum autyzmu.

  • Ocena poziomu rozwoju umiejętności potrzebnych w codziennym życiu (funkcje adaptacyjne) – System Oceny Zachowań Adaptacyjnych (ABAS-3)

ABAS-3 to narzędzie umożliwiające kompleksową ocenę zachowań adaptacyjnych niezbędnych do efektywnego i niezależnego funkcjonowania w społeczności (Komunikacja, Życie w społeczności, Umiejętności funkcjonalne, Życie domowe/Życie szkolne, Zdrowie i bezpieczeństwo, Wypoczynek, Samoobsługa, Kierowanie sobą, Uspołecznienie, Motoryka (do 5. roku życia), Praca (od 16. roku życia).
Posiada wersje do wypełnienia przez rodzica, nauczyciela oraz samoopisową (dla osób od 16. roku życia).
Wiek: od 0 do 20 lat i 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: wybór wersji kwestionariusza ustalany jest zależnie od celu badania; na podstawie wyników badania możliwe jest sformułowanie konkretnych wskazówek do pracy terapeutycznej.

W Ośrodku Fundacji SYNAPSIS posiadamy różne testy, które służą do badania funkcji Ośrodkowego Układu Nerwowego. Pozwalają one na ocenę różnych procesów poznawczych m.in. koncentracji, funkcji wykonawczych, pamięci, funkcji językowych itp. Testy neuropsychologiczne dobierane są indywidualnie w zależności od potrzeb i wieku osoby badanej.

  • Diagnozowanie spektrum autyzmu z wykorzystaniem kwestionariusza ASRS

Kwestionariusz ASRS stosowany jest jako narzędzie pomocnicze przy diagnozowaniu spektrum autyzmu. Obejmuje szeroki zakres zachowań powiązanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, takich jak problemy w zakresie umiejętności komunikacyjnych, deficyty uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi.
ASRS występuje w wersji pełnej rodzica i dla nauczyciela pozwalającej na opisanie funkcjonowania dziecka zarówno w odniesieniu do kryteriów diagnostycznych spektrum autyzmu, jak również poszczególnych obszarów funkcjonowania dziecka (relacje z rówieśnikami, relacje z dorosłymi, wzajemność społeczna i emocjonalna, nietypowy język, sztywność w zachowaniu, stereotypie, wrażliwość sensoryczna oraz uwaga i samoregulacja). Jest też wersja skrócona dla rodzica i nauczyciela, która pozwala na obliczenie jedynie wyniku ogólnego.
Wiek: od 2 do 18 lat
Uwagi dodatkowe: wybór wersji kwestionariusza ustalany jest zależnie od celu badania; na podstawie wyników badania możliwe jest ustalenie celów terapeutycznych.

  • Diagnozowanie ADHD z wykorzystaniem kwestionariusza Conners-3

Conners-3 jest narzędziem wspomagającym diagnozowanie ADHD i zaburzeń współwystępujących, takich jak zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze. Badanie obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów.
Posiada trzy wersje: dla rodzica, nauczyciela i samoopisową. Możliwe jest także wypełnienie wersji skróconych Conners-3.
Wiek: od 6 do 18 lat
Uwagi dodatkowe: wybór wersji kwestionariusza ustalany jest zależnie od celu badania.

  • Diagnozowanie depresji z wykorzystaniem kwestionariusza CDI-2

CDI-2 jest narzędziem wspomagającym diagnozowanie depresji u dzieci i młodzieży. W połączeniu z innymi istotnymi źródłami informacji może pomóc we wczesnej identyfikacji młodzieży podatnej na depresję, a także może służyć do monitorowania efektów leczenia.
Posiada wersje do samoopisu, dla rodzica i dla nauczyciela.
Wiek: od 7 do 18 lat

  • Ocena poziomu rozwoju umiejętności potrzebnych w codziennym życiu (funkcje adaptacyjne) – System Oceny Zachowań Adaptacyjnych (ABAS-3)

ABAS-3 to narzędzie umożliwiające kompleksową ocenę zachowań adaptacyjnych niezbędnych do efektywnego i niezależnego funkcjonowania w społeczności (Komunikacja, Życie w społeczności, Umiejętności funkcjonalne, Życie domowe/Życie szkolne, Zdrowie i bezpieczeństwo, Wypoczynek, Samoobsługa, Kierowanie sobą, Uspołecznienie, Motoryka (do 5. roku życia), Praca (od 16. roku życia).
Posiada wersje do wypełnienia przez rodzica, nauczyciela oraz samoopisową (dla osób od 16. roku życia).
Wiek: od 0 do 20 lat i 11 m-cy
Uwagi dodatkowe: wybór wersji kwestionariusza ustalany jest zależnie od celu badania; na podstawie wyników badania możliwe jest sformułowanie konkretnych wskazówek do pracy terapeutycznej.

  • Inne badania kwestionariuszowe

W Ośrodku posiadamy także różne inne kwestionariusze, które służą do oceny kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej, osobowości, również tych aspektów osobowościowych ważnych z punktu widzenia efektywnego funkcjonowania zawodowego.

Więcej informacji

Badania wykonywane są:

  • nieodpłatnie (w ramach posiadanego przez nas kontraktu NFZ i dostępnych na nie terminów)
  • odpłatnie (po wyczerpaniu dostępnych na NFZ terminów i dla osób z inną niż spektrum autyzmu diagnozą).

Warunkiem skorzystania z badania w ramach NFZ jest diagnoza spektrum autyzmu poświadczona odpowiednim dokumentem.

Czas trwania badania, koszt oraz liczba potrzebnych spotkań zależą od jego celu oraz rodzaju wybranego testu.

 

Na badanie można się zapisać:

Badanie przeprowadza psycholog, pedagog lub logopeda (w zależności od celu badania oraz rodzaju testu).

Wszystkie osoby przeprowadzające badania testowe w Ośrodku Fundacji SYNAPSIS mają wieloletnie doświadczenie w diagnozowaniu oraz terapii osób w spektrum autyzmu.

  1. Zgłoszenie na badanie testowe (telefonicznie lub mailowo)
  2. Wypełnienie i odesłanie ankiety wstępnej zbierającej podstawowe informacje na temat osoby badanej
  3. Kontakt z osobą przeprowadzającą badanie w celu doboru odpowiedniego testu i ustalenia terminu
  4. Przeprowadzenie badania
  5. Opracowanie wyniku i opisu badania
  6. Omówienie wyników podczas kolejnego spotkania i otrzymanie opisu

Czas badania oraz liczba spotkań zależą od celu badania i wybranego testu. Czasem jest to jedno spotkanie, innym razem kilka. Zwykle jedno spotkanie trwa do 60 minut. Jednak w niektórych przypadkach może trwać nieco dłużej. Na czas trwania badania składa się:

  • analiza przesłanej przez Państwa ankiety wstępnej,
  • rozmowa telefoniczna z rodzicami lub osobą badaną, podczas której ustalany jest cel badania i wybierany odpowiedni test (20-30 minut),
  • badanie testem, obliczanie i interpretacja wyników,
  • przygotowanie pisemnej informacji o wynikach badania,
  • omówienie wyników badania (do 45 minut). Możliwe w formie wizyty stacjonarnej lub teleporady.
  • na potrzeby wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla PPP
  • na potrzeby wydania orzeczenia o niepełnosprawności
  • ocena zdolności poznawczych (inteligencja)
  • ocena zdolności językowych i komunikowania się
  • ocena kompetencji społecznych
  • ocena kompetencji szkolnych
  • diagnoza funkcjonalna z wyznaczeniem kierunków dalszej terapii
  • możliwość współwystępowania ADHD, depresji
  • ocena funkcji wykonawczych
  • ocena poziomu rozwoju umiejętności potrzebnych w codziennym życiu (funkcje adaptacyjne)
  • inne