Pomóż uczniom w spektrum autyzmu rozwijać profil zdolności stosując metodę Benjamina Blooma

Nauczycielu! Czy wiesz, że uczniowie w spektrum autyzmu mogą osiągać sukcesy, we własnym tempie, tak samo jak ich rówieśnicy w klasie?

Weź udział w szkoleniu i poznaj metodę o wybuchowej nazwie WRZASK

WRZASK to metoda sześciu etapów uczenia się opracowana przez amerykańskiego psychologa Benjamina Blooma:

1. WIEDZA – dowiedz się, zapamiętaj, zapisz według własnego pomysłu.

2. ROZUMIENIE – opisz własnymi słowami, stwórz własną definicję.

3. ZASTOSOWANIE – użyj tego, co wiesz i rozumiesz w praktycznej sytuacji.

4. ANALIZA – pomyśl jakie są przyczyny i skutki twoich działań i wyciągnij wnioski.

5. SYNTEZA – zaplanuj, wymyśl, stwórz coś, rozwiąż problem, poszukaj rozwiązania.

6. KRYTYCZNE MYŚLENIE – oceń to, co zrobiłeś i wyraź swoje zdanie.

Przykłady zastosowania metody WRZASK w czasie lekcji

Przykład 1

Oto jak Benjamin Bloom poprowadziłby lekcję języka angielskiego z uczniami w spektrum autyzmu na temat: Jak zamówić w języku angielskim danie w McDonalds?.

1. Gry w angielskie słowa tematycznie związane z jedzeniem i tworzeniem kodów pamięciowych w dwuosobowych zespołach.

2. Przekonanie kolegi (po angielsku) do zamówienia wybranego zestawu w McDonalds i odegranie scenki sytuacyjnej.

3. Zamówienie ulubionego zestawu dla siebie i całej rodziny w wybranej restauracji.

4. Przeanalizowanie, który zestaw jest najzdrowszy, a który zawiera najwięcej kalorii i zapisanie wniosków po angielsku.

5. Stworzenie własnej przekąski, która nie jest jeszcze serwowana w tej sieci i zareklamowanie jej w internecie.

6. Wyrobienie sobie opinii na temat sieci restauracji fast food i podzielenie się tym z rówieśnikami w klasie lub w mediach.

Warto zauważyć, że zastosowanie metody Blooma rozwija kompetencje społeczne, a lekcja angielskiego staje się treningiem współpracy w sytuacji uczenia się, przekonywania innych, interakcji ze sprzedawcą, podejmowania decyzji o zdrowym i niezdrowym jedzeniu, wymyślania nowych dań i dzielenia się opinią z innymi.

Przykład 2

Lekcja geografii i planowanie wycieczki z klasą do Krakowa według metody Blooma. Oto indywidualna instrukcja i zadania do wykonania:

1. Wybierz przewodnik i zaznacz najważniejsze informacje na temat zabytków Krakowa.

2. Zrób w zespole mapę mentalną zabytków, które chcesz zobaczyć.

3. Przygotuj i przedstaw kolegom prezentację z wirtualną trasą zwiedzania.

4. Przeanalizuj i przekonaj kolegów w twojej grupie, co jest warte zobaczenia w Krakowie.

5. Wymyśl i wykonaj krótkie graficzne reklamówki dotyczące zabytków i wymień się z kolegami, którzy przygotowali swoje.

6. Po wycieczce przygotuj i umieść w mediach społecznościowych lub na szkolnej stronie internetowej swoją opinię na temat najciekawszego sposobu zwiedzania Krakowa.

Podsumowując, nauka oparta na metodzie Benjamina Blooma ułatwia pracę uczniowi w spektrum, która odbywa się w jego tempie. Cały proces umożliwia stopniowanie trudności i jest narzędziem do rozwijania inteligencji wielorakich według koncepcji Howarda Gardnera.

Zapraszam na praktyczny warsztat, który pomoże uczniom w spektrum autyzmu rozwijać ich profil zdolności i odzyskiwać wiarę w ich możliwości. Benjamin Bloom by się ucieszył 😊.

Dorota Rzepczyńska – edukator, nauczyciel współorganizujący kształcenie ucznia w spektrum