Nauczycielu! Czy wiesz, że uczniowie w spektrum autyzmu mogą osiągać sukcesy, we własnym tempie, tak samo jak ich rówieśnicy w klasie?
Weź udział w szkoleniu i poznaj metodę o wybuchowej nazwie WRZASK.
WRZASK to metoda sześciu etapów uczenia się opracowana przez amerykańskiego psychologa Benjamina Blooma:
1. WIEDZA – dowiedz się, zapamiętaj, zapisz według własnego pomysłu.
2. ROZUMIENIE – opisz własnymi słowami, stwórz własną definicję.
3. ZASTOSOWANIE – użyj tego, co wiesz i rozumiesz w praktycznej sytuacji.
4. ANALIZA – pomyśl jakie są przyczyny i skutki twoich działań i wyciągnij wnioski.
5. SYNTEZA – zaplanuj, wymyśl, stwórz coś, rozwiąż problem, poszukaj rozwiązania.
6. KRYTYCZNE MYŚLENIE – oceń to, co zrobiłeś i wyraź swoje zdanie.
Przykłady zastosowania metody WRZASK w czasie lekcji
Przykład 1
Oto jak Benjamin Bloom poprowadziłby lekcję języka angielskiego z uczniami w spektrum autyzmu na temat: Jak zamówić w języku angielskim danie w McDonalds?.
1. Gry w angielskie słowa tematycznie związane z jedzeniem i tworzeniem kodów pamięciowych w dwuosobowych zespołach.
2. Przekonanie kolegi (po angielsku) do zamówienia wybranego zestawu w McDonalds i odegranie scenki sytuacyjnej.
3. Zamówienie ulubionego zestawu dla siebie i całej rodziny w wybranej restauracji.
4. Przeanalizowanie, który zestaw jest najzdrowszy, a który zawiera najwięcej kalorii i zapisanie wniosków po angielsku.
5. Stworzenie własnej przekąski, która nie jest jeszcze serwowana w tej sieci i zareklamowanie jej w internecie.
6. Wyrobienie sobie opinii na temat sieci restauracji fast food i podzielenie się tym z rówieśnikami w klasie lub w mediach.
Warto zauważyć, że zastosowanie metody Blooma rozwija kompetencje społeczne, a lekcja angielskiego staje się treningiem współpracy w sytuacji uczenia się, przekonywania innych, interakcji ze sprzedawcą, podejmowania decyzji o zdrowym i niezdrowym jedzeniu, wymyślania nowych dań i dzielenia się opinią z innymi.
Przykład 2
Lekcja geografii i planowanie wycieczki z klasą do Krakowa według metody Blooma. Oto indywidualna instrukcja i zadania do wykonania:
1. Wybierz przewodnik i zaznacz najważniejsze informacje na temat zabytków Krakowa.
2. Zrób w zespole mapę mentalną zabytków, które chcesz zobaczyć.
3. Przygotuj i przedstaw kolegom prezentację z wirtualną trasą zwiedzania.
4. Przeanalizuj i przekonaj kolegów w twojej grupie, co jest warte zobaczenia w Krakowie.
5. Wymyśl i wykonaj krótkie graficzne reklamówki dotyczące zabytków i wymień się z kolegami, którzy przygotowali swoje.
6. Po wycieczce przygotuj i umieść w mediach społecznościowych lub na szkolnej stronie internetowej swoją opinię na temat najciekawszego sposobu zwiedzania Krakowa.
Podsumowując, nauka oparta na metodzie Benjamina Blooma ułatwia pracę uczniowi w spektrum, która odbywa się w jego tempie. Cały proces umożliwia stopniowanie trudności i jest narzędziem do rozwijania inteligencji wielorakich według koncepcji Howarda Gardnera.
Zapraszam na praktyczny warsztat, który pomoże uczniom w spektrum autyzmu rozwijać ich profil zdolności i odzyskiwać wiarę w ich możliwości. Benjamin Bloom by się ucieszył 😊.
Dorota Rzepczyńska – edukator, nauczyciel współorganizujący kształcenie ucznia w spektrum