Zakład Aktywności Zawodowej Pracownia Rzeczy Różnych SYNAPSIS działa od 17 lat i mieści się w Wilczej Górze, w gminie Lesznowola. Lokalizacja Pracowni sprawia, że otaczają nas zielone tereny pełne lasów, z których korzystamy podczas spacerów. Ciche otoczenie zakłócane jedynie odgłosami ptaków pozwala na regenerację sensoryczną i daje poczucie wytchnienia.
Zakład Aktywności Zawodowej to miejsce, które zatrudnia osoby o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Pracownia Rzeczy Różnych zatrudnia 24 dorosłe osoby rozwijające się w spektrum autyzmu. Każda z tych osób zatrudniona jest na umowę o pracę na stanowisku pracownika pomocniczego, a co za tym idzie dostaje pensję oraz korzysta ze wszystkich praw wynikających z Kodeksu Pracy. Niektórzy z naszych pracowników mają dodatkowe trudności wynikające ze sprzężonych niepełnosprawności lub chorób. Mimo codziennych wyzwań dla każdego z pracowników ZAZ-u organizowane są zadania zawodowe, w których mogą się oni realizować i rozwijać swoje umiejętności.
Prócz pracowników pomocniczych, zatrudnieni w ZAZ-ie są trenerki i trenerzy pracy, instruktorki i instruktorzy pracy, osoby odpowiedzialne za obsługę sklepu internetowego oraz osoby na stanowiskach kierowniczych, które dbają o jakość i organizację naszej codziennej, wspólnej pracy.
Zakład Aktywności Zawodowej to miejsce, w którym odbywają się zajęcia dotyczące zadań zawodowych oraz zajęcia związane z rehabilitacją społeczną. W Pracowni Rzeczy Różnych działają cztery pracownie produkcyjne: ceramiczna, stolarska, rękodzieła artystycznego i biurowa. W ramach każdej z nich wytwarzane są serie produktów, które można kupić stacjonarnie lub w sklepie internetowym: https://sklep.pracowniasynapsis.pl/.
Opiekunem odpowiedzialnym za jakość oraz estetykę wytwarzanych produktów w danej pracowni jest instruktor. Rola instruktora to przygotowanie zadań dla osób w spektrum autyzmu w taki sposób, by ich wykonywanie było jasne i zrozumiałe. Instruktor dba o dostosowanie poziomu wsparcia do potrzeb danej osoby zgodnie z zasadą: Tyle wsparcia, ile jest konieczne i tyle samodzielności, ile jest możliwe.
Organizacja zadań i czasu pracy dla naszych pracowników to bardzo ważny element w codziennej pracy. Pomagają nam w tym zasady płynące z filozofii TEACCH. TEACCH to podejście, które powstało w Północnej Karolinie w Stanach Zjednoczonych, stworzone przez dr. Erica Schoplera i dr. Roberta Reichera w 1966 roku. Głównymi założeniami, z których korzystamy w codziennej pracy w Pracowni Rzeczy Różnych są:
- próba zrozumienia kultury autyzmu w różnych sferach życia, m.in. w sposobie myślenia, interakcjach międzyludzkich, spędzaniu czasu wolnego, komunikowaniu się;
- adaptacja środowiska do potrzeb naszych pracowników w taki sposób, by przestrzeń w której się znajdują była jak najbardziej zrozumiała i przyjazna sensorycznie;
- indywidualne podejście, które zakłada pracę na potencjale, zainteresowaniach i mocnych stronach pracownika/pracowniczki oraz dostrzeganie indywidualnych wyzwań;
- ustrukturyzowane nauczanie nowych umiejętności w pracy i wykonywania nowych zadań. Struktura i przewidywalność, odpowiednia organizacja nauki nowych umiejętności sprawia, że proces nauki jest bardziej efektywny i mniej stresujący;
- współpraca z rodziną dotyczy wymiany codziennych informacji, ale i formułowania celów zawodowych i tych związanych z rehabilitacją społeczną zwiększa efektywność realizowania założonych celów i umożliwia prace nad założonymi celami w wielu środowiskach.
Trenerki i trenerzy pracy zatrudnieni w Pracowni Rzeczy Różnych to osoby odpowiedzialne za współtworzenie celów, rozwijanie nowych umiejętności pracowników pomocniczych, wsparcie w wykonywaniu zadań zawodowych w pracowniach, prowadzenie zajęć związanych z rehabilitacją społeczną, tj. treningi umiejętności społecznych, zajęcia z aktywizacji zawodowej, zajęcia dotyczące organizacji spędzania czasu wolnego, zajęcia artystyczne skupiające się na rozwijaniu potencjału muzycznego i plastycznego naszych pracowników. Pasja i zaangażowanie kadry trenerskiej i instruktorskiej w prowadzone zajęcia powoduje, że osoby w spektrum autyzmu chętnie uczestniczą w proponowanych zajęciach, rozwijając tym samym kolejne umiejętności. W skład zajęć związanych z rehabilitacją społeczną wchodzą również zajęcia prowadzone przez specjalistów – dogoterapia oraz terapia tańcem i ruchem.
Zakład Aktywności Zawodowej jest przede wszystkim miejscem, gdzie dorosłe osoby mogą realizować się w roli pracownika. Jednym z podstawowych elementów dorosłości jest praca. Dzięki temu, że istnieje miejsce takie jak nasz ZAZ, osoby autystyczne, które mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą realizować zadanie rozwojowe, jakim jest praca i bycie pracownikiem. Dzięki Pracowni nasi pracownicy i pracowniczki nawiązują znajomości i przyjaźnie, korzystają ze swoich zasobów, dzieląc się z innymi swoimi zainteresowaniami i czują się potrzebni.
Część z pracowników i pracowniczek pomocniczych to osoby, dla których ZAZ jest miejscem przejściowym, przygotowaniem do wyjścia na otwarty rynek pracy. Zajęcia z aktywizacji zawodowej, próbki pracy i staże to działania, które wspierają te osoby w przygotowaniu do dalszej pracy. Zakład Aktywności Zawodowej jako miejsce pracy uczy systematyczności i poczucia obowiązku w związku z powierzonymi zadaniami. Dzięki takiej pracy, uczymy regularności i dbałości o to, by wykonywane zadania były odpowiedniej jakości. To czas, w którym budujemy bazę umiejętności pracowniczych, z której można korzystać w dalszym rozwoju zawodowym.
Zakład Aktywności Zawodowej Pracownia Rzeczy Różnych SYNAPSIS otwiera swoje drzwi – 21 września br. odbędzie się dzień otwarty w Wilczej Górze, na który serdecznie zapraszamy, czytaj więcej
Izabela Kocyłak Pedagożka specjalna, trenerka pracy, terapeutka dorosłych osób w spektrum autyzmu, neuroculture change maker(ka), absolwentka studiów podyplomowych „Neuroróżnorodność w miejscu pracy. Inkluzywna rekrutacja i zarządzanie”. Pracuje w Zakładzie Aktywności Zawodowej Pracownia Rzeczy Różnych SYNAPSIS prowadząc konsultacje, zajęcia indywidualne i grupowe. Uczestniczka licznych szkoleń i kursów z zakresu terapii osób z zaburzeniami w spektrum autyzmu. Współautorka trzymodułowego szkolenia zaawansowanego dotyczącego kształcenia kadr profesjonalistów do pracy z osobami z autyzmem w ramach projektu „Train the Trainers – Edukacja dla włączenia społecznego i zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)”.